Polski Ład był hitem roku 2022 i tego się słuchało. Wiele osób myślało, że nadejście roku 2023 coś w tej materii zmieni. Jednak te osoby dość mocno się myliły. Dlaczego? Podczas konsultacji społecznych tzw. Polskiego Ładu 2.0 (chociaż Ministerstwo Finansów ustawę tą nazywa Niskie Podatki) wiele przepisów, w szczególności tych dotyczących składania przez podatników płatnikom podatku wniosków i oświadczeń, stosowania kwoty zmniejszające zaliczkę na podatek i kilku jeszcze innych instytucji prawnych zostało przesuniętych. Jednak nadszedł i ten czas, kiedy te przesunięte przepisy zaczęły obowiazywać, czyli dzień 1 stycznia 2023 r. Okazało się, że dużym zmartwieniem dla działów kadr i płac jest art. 31 a ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., który omówię w tym wpisie.
Ale może zacznijmy od początku. Rok 2022 był dziwny, można rzec dość delikatnie. Reprezentanci Ministerstwa Finansów organizowali konferencje prasowe oraz umieszczali na stronie internetowej poradniki, aby wyjaśnić o co chodzi w Polskim Ładzie. I tak pojawił się poradnik dot. PIT-2, ponieważ okazało się, że był to teatr jednego aktora, czyli tego PIT-u 2. Dlaczego? Ponieważ w przypadku, gdy pracownicy nie mieli go złożonego, nie korzystali z ulgi dla klasy średniej, a możliwość odliczania części składki zdrowotnej została zlikwidowana to ich wynagrodzenia były o wiele niższe niż w roku 2021. W uprzednio obowiązujących przez praktycznie 30 lat przepisach ustawy podatkowej było wskazane, że PIT- 2 pracownik powinien złożyć przed terminem pierwszej wypłaty. A kiedy okazało się, że Polski Ład 1.0 nie działa jak powinien to pojawił się problem, bo ludzie zaczęli składać ten PIT-2 a nie można było go stosować. Wtedy udostępniono poradnik Ministerstwa, z którego wynikało, że PIT-2 można złożyć w każdym momencie roku podatkowego i od tego momentu będzie on stosowany. Następnie pod to twierdzenie zostały napisane nowe przepisy, które weszły w życie 10 marca 2022 r., które eliminowały z art. 32 ust. 3 ustawy o pdof zwrot: przed terminem pierwszej wypłaty. Tym samym usankcjonowano słowa, które padły na konferencji.
Kolejnym takim aspektem stosowania PIT-2, gdzie praktyka (brak było w tej materii odpowiednich przepisów), oparta na orzecznictwie sądowym oraz stanowiskach organów podatkowych była odmienna niż późniejsze “poradniki” MF. Chodzi o stosowanie wniosków i oświadczeń mających wpływ na obliczanie zaliczki na podatek dochodowy po ustaniu stosunku prawnego, w szczególności stosunku pracy, albowiem ten poradnik dotyczył PIT-2, a w tamtym czasie można było tylko przy stosunku pracy go składać. Orzecznictwo i stanowiska organów stanowiły, że po ustaniu stosunku pracy jak są wypłacane jakieś pieniążki pracownikowi stosuje się PIT-2, chyba że został on cofnięty przez podatnika (zob. Wyrok NSA z 8.03.2016 r., II FSK 41/14, LEX nr 1997944., interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 1 grudnia 2017 r., 0114-KDIP3-2.4011.302.2017.1.AK1, z 14 maja 2019 r. 0114-KDIP3-2.4011.162.2019.2.JG1). W poradniku MF wskazano jednak inaczej, że wraz z zakończeniem stosunku pracy PIT-2 wygasa, a więc przy dokonywaniu obliczeń wypłaty, która następowała już po ustaniu stosunku pracy PIT-2 nie mógłby być brany pod uwagę. I znowu do tych słów z poradnika dopisano przepis (chociaż w ciut zmienionej formule), który wszedł w życie w dniu 1 stycznia 2023 r. i jest nim art. 31 A ust. 7, który stanowi, że po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.).
No i teraz pojawia się wielki problem! Czy to w praktyce oznacza, że w przypadku zawierania kolejnych umów o pracę za każdym razem będziemy musieli odbierać od podatnika PIT-2, pomimo tego, że PIT-2 jest ważny na kolejne lata podatkowe jeśli okoliczności w nim wskazane się nie zmieniły (chociaż przy obecnym PIT-2 (9) można mieć tutaj też obiekcje co do tego postanowienia)? Przecież każda umowa o pracę to osobny stosunek pracy. Normę tą można zrekonstruować z brzmienia szeregu przepisów kodeksu pracy, np. art. 97 § 1 kp, art. 229 § 1 (1) pkt 2 kp, art. 171 § 3 kp, art. 94(5) § 1 kp, art. 237 (2) § 2 zdanie drugie kp itd. No więc. Mam dla Was dobrą wiadomość, uważam, że PIT-2 (zawarte w nim oświadczenia albo wnioski jeśli jest złożony na druku PIT- 2 (9) i inne oświadczenia/ wnioski będzie ważny i skuteczny przy kolejnych umowach, dopóki przerwa pomiędzy stosunkami pracy nie będzie trwałą dłużej niż 5 lat, chyba że są one jednoroczne). I już wyjaśniam dlaczego.
Po pierwsze przeanalizujmy przepis: “(…) po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski (…)”. Kluczowym słowem jest tutaj słowo POMIJA. A więc przepis nie stanowi, że traci ważność, wygasa, zostaje uchylony. Oznacza to, że przy tej wypłacie już po ustaniu stosunku pracy pomijamy oświadczenia/ wnioski (z wyjątkami wskazanymi w samym przepisie), ale nie tracą one ważności, a więc jeśli zawrzemy kolejny stosunek pracy będą one ważne, chyba że są to wnioski/ oświadczenia, które należy ponawiać co roku, np. wniosek o niepobieranie zaliczki na podatek albo podatnik cofnie te oświadczenia lub wnioski z uwagi na zmienę okoliczności pomiędzy stosunkami pracy.
Skąd wzięłam te 5 lat? Osoby, które posiadają moją książkę Dokumentacja pracownicza i Płace, ukończyły moje kursy kadrowo- płacowe doskonale wiedzą, że wnioski i oświadczenia podatkowe należy przechowywać w osobnym zbiorze niezależnym od dokumentacji pracowniczej, zarówno w części akt osobowych jak i pozostałej dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy o której mowa w § 6 Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej . Tyczy się to nie tylko instytucji związanych z Polskim Nowym Ładem, ale wszystkich dokumentów podatkowych. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w swoim stanowisku z dnia 12 lipca 2019 r.wskazało, że dokumenty te nie są dokumentacją związana ze stosunkiem pracy. Obowiązki te wynikają z innych przepisów. Dokumenty w zakresie obowiązków podatkowych należy przechowywać przez okres pięciu lat, a więc krótszy niż przechowywania dokumentacji pracowniczej (M. Mędrala, Monitor prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, 5 (365) maj 2020, s. 72. Art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.). K. Niedzielska, Dokumentacja pracownicza, s. 121).
A więc prościej: wnioski i oświadczenia podatkowe przechowujemy poza dokumentacją pracowniczą, ponieważ nie są to dokumenty pracownicze tylko podatkowe i okres ich archiwizacji wynosi 5 lat, czyli tyle ile okres przedawnienia podatków. Tym samym jeśli zatrudnimy kogoś po tym okresie raczej już jego poprzednich oświadczeń i wniosków mających wpływ na obliczanie zaliczki na podatek dochodowy nie będziemi posiadać. No i na przestrzeni tak długiego okresu przepisy mogą się zmienić jeszcze X razy :D.
Pozdrawiam, Karolina Niedzielska
Witaj na moim Blogu!
Pokazuję, że kadry i płace można kochać! Pomagam pracodawcom
i pracownikom.
Mam na imię Karolina!
| Regulamin
Polityka prywatności
Obserwuj mnie!
Właścicielka własnej praktyki prawnej, wykładowczyni na uczelniach wyższych oraz czynny szkoleniowiec.
Przenieś do góry
Logowanie
NOWa platforma
Logowanie
Poprzednia platforma
Logowanie do platformy
Powrót do strony
Poprzednia platforma
EDYCJA XVII
Specjalista ds. płac edycja xvii
Start 21-22.09.2024
Promocja!
EDYCJA XVIII
Specjalista ds. kadr i płac edycja xviiI
Start 07-08.12.2024
EDYCJA XVIII
Specjalista ds. kadr edycja xviiI
Start 29-30.03.2025
Specjalista ds. Płac edycja xviiI
Start 08-09.03.2025
Kierownik działu kadr i płac
EDYCJA VI
EDYCJA II
kurs kadry i płace w oświacie edycja II
Start 25-26.01.2025
kurs kadr w oświacie Edycja II
Start 15-16.03.2025
kurs Płace w oświacie edycja II
promocyjna oferta
Sygnaliści - nowe obowiązki pracodawców 19.09.2024
Sygnaliści - nowe obowiązki pracodawców 24.09.2024
Ochrona sygnalistów w placówkach oświatowych - nowe obowiązki placówek oświatowych od 2024 - 17.09.2024