Dołącz teraz
Czekają na Ciebie 4 intensywne spotkania, podczas których dowiesz się, czy zawód Specjalisty ds. kadr i płac jest dla Ciebie!
Wczasy pod gruszą to nienazwane świadczenie wypłacane przez pracodawców, u których tworzy się i prowadzi Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Bardzo często zadbane jest pytanie: czy każdy pracodawca ma obowiązek wypłacać dofinansowanie do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie, czyli tzw. wczasy pod gruszą? Odpowiedź nie jest ani twierdząca ani przecząca, albowiem wynika to nie z woli pracodawcy, a z obowiązku wprowadzenia ZFŚS. Tym samym świadczenie to istnieje w sytuacji funkcjonowania ZFŚS. Bez uprzedniego wprowadzenia u pracodawcy ZFŚS nie ma możliwości prawnej, by wypłacić wczasy pod gruszą, a nawet jeśli takie świadczenie zostałoby wprowadzone nie korzystało by z preferencji składkowej i podatkowej.
W niniejszym wpisie omówię zasady dopłaty do wypoczynku osób uprawnionych z pominięciem dzieci i młodzieży.
Zobacz koniecznie mój wpis dotyczący zasad wprowadzania ZFŚS.
Należy bezwględnie pamiętać o tym, że wczasy pod gruszą to nie jest to samo świadczenie co świadczenie urlopowe.
Po pierwsze wczasy pod gruszą to rodzaj świadczenia wypłacanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W związku z tym nie stanowią one w rozumieniu prawa podatkowego przychodu ze stosunku pracy, a więc są nieopodatkowane do pewnego limitu (jest to limit 1000 zł, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wysokość wypłaty z ZFŚS w postaci wczasów pod gruszą jest niezależna od wysokości odpisu podstawowego. No i oczywiście są nieoskładkowane bez względu na wysokość pomocy otrzymanej z ZFŚS (§ 2 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 728).
No i najważniejsze, czy można powiązać możliwość uzyskania wczasów pod gruszą od ilości wykorzystanego urlopu wypoczynkowego? Bardzo często pracodawcy w regulaminie ZFŚS właśnie wpisują takie postanowienie. Uważam, że jest ono błędne i nie można wiązać wypłat, dopłat lub innych świadczeń finansowanych z ZFŚS z innymi kryteriami aniżeli kryterium socjalne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Ilość dni wykorzystanego przez pracownika urlopu nie jest ani sytuacją życiową, ani bytową, ani materialną, a więc nie mieści się w kryterium socjalnym, a tylko je można stosować. Ponadto należy zwrócić uwagę na to, że dostęp do ZFŚS nie może być pracownikom (osobom uprawnionym) w żaden sposób ograniczany. Każdy uprawniony ma prawo korzystać z ZFŚS. A wprowadzanie warunku uprzedniego skorzystania z urlopu wypoczynkowego jako kryterium rozdzielnictwa świadczeń z ZFŚS powoduje, że z wczasów pod gruszą nie skorzystają osoby nowo zatrudnione, dla których jest to pierwsza w życiu prawa, albowiem one dopiero nabywają prawo do urlopu wypoczynkowego. Najprawdopodobniej nie skorzystają z wczasów pod gruszą także osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze etatu, bo utopijną myślą jest to, że niepełnoetatowiec będzie na wypoczynku 14 dni. Co więcej niektórzy pracodawcy przewidują możliwość skorzystania z wczasów pod gruszą innym uprawnionym do korzystania z ZFŚS (art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS), np. emerytom, rencistom, uzależniając uprzednie skorzystanie z urlopu wypoczynkowego, co jest po prostu sprzeczne. Ponadto wczasy pod gruszą nie mają charakteru roszczeniowego jak świadczenie urlopowe.
Jakie są stanowiska urzędowe, wyroki, a także przedstawicieli doktryny w zakresie konieczności wykorzystania urlopu wypoczynkowego w taki sposób, aby wypoczynek przypadał na 14 dni kalendarzowych?
Bardzo częstym pytaniem, które pojawia się w kontekście dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie jest to czy mogą z tego świadczenia korzystać także inni uprawnieni. Bądź w drugą stronę czy można wkluczyć określoną grupę z możliwości ubiegania się z określonego rodzaju dopłat, dofinansowań lub wypłat. Dla przypomnienia zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o zfśs osobami uprawnionymi są do korzystania z Funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści – byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie zfśs. Tym samym emerytów i rencistów w ogóle nie można wykluczyć z prawa korzystania z ZFŚS, nawet pomimo, że na te osoby nie dokonuje się odpisu podstawowego.
Niemniej jednak istnieje możliwość, aby emeryci i renciści nie byli uprawnieni do korzystania z wczasów pod gruszą. Takie postanowienia winny wynikać wprost z regulaminu ZFŚS. Jednak wykluczenie tej grupy uprawnionych z korzystania z określonego rodzaju dofinansowania nie może odbywać się poprzez wprowadzenia kryteriów pozasocjalnych, czyli na przykład ilości wykorzystanego urlopu wypoczynkowego.
Pamiętaj, że nie można wykluczyć emerytów i rencistów z grona uprawnionych do korzystania z ZFŚS, albowiem ich uprawnienie jest zagwarantowane na poziomie ustawowym. Można jedynie wykluczyć emerytów i rencistów z możliwości korzystania z określonego rodzaju dopłat, dofinansowań lub wypłat. |
Tak jak już wspomniałam wielokrotnie, wczasy pod gruszą nie mogą być uzależnione od ilości wykorzystanych dni urlopu wypoczynkowego, co za tym idzie z tego dofinansowania mogą skorzystać także osoby będące na urlopach: macierzyńskim, rodzicielskim, ojcowskim, wychowawczym, a także bezpłatnym.
Należy także pamietać, że prawo do korzystania ze świadczeń przewidzianych w ZFŚS nie może być także ograniczone stażem pracy (ogólnym i/lub zakładowym), rodzajem umowy o pracę, a także wymiarem etatu. Z uprawnienia tego nie są wyłączeni także pracownicy tymczasowi.
W związku z tym, że dofinansowania wczasów pod gruszą nie powinno się uzależniać od kryteria∑ pozasocjalnych pojawia się pytanie i zarazem wątpliwość w materii jak udokumentować kwestię wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie?
W takim wypadku istnieje możliwość wprowadzenia do treści obowiązującego u danego pracodawcy regulaminu ZFŚS konieczności udokumentowania wypoczynku zorganizowanego na własną rękę, np. poprzez przedstawienie faktur wystawionych przez organizatora turystyki, który w swoim PKD ma wpisany odpowiedni kod działalności turystycznej. Tutaj w literaturze przedmiotu przestawia się także pogląd, że organizatorem wypoczynku nie musi być profesjonalny podmiot występujący w obrocie gospodarczym jako osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz świadczenie urlopowe z uwzględnieniem prawa podatkowego i prawa ubezpieczeń społecznych, Gdańsk 2021, s. 116). Może być to także stowarzyszenie, fundacja, kościół, związek wyznaniowy, organizacje charytatywne, gospodarstwa agroturystyczne.
W związku z tym, że świadczenia z ZFŚS nie są świadczeniami roszczeniowymi, w celu wypłaty wczasów po grusza uprawniony winien złożyć wniosek, co nie jest gwarantem przyznania i wypłaty dofinansowania, albowiem należy wylegitymować się sytuacją życiową, rodzinną i materialną zgodnie z treścią regulaminu zfśs, stworzonego w oparciu o art. 8 ust. 1 a ustawy o zfśs (udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu, w celu przyznania ulgowej usługi i świadczenia oraz dopłaty z Funduszu i ustalenia ich wysokości, następuje w formie oświadczenia. Pracodawca może żądać udokumentowania danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia. Potwierdzenie może odbywać się w szczególności na podstawie oświadczeń i zaświadczeń o sytuacji życiowej (w tym zdrowotnej), rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu).Jednak należy pamiętać, ż istnieje możliwość nie uzyskania dofinansowania, np. wskutek braku środków na rachunku ZFŚS, wskutek rozdzielania środków tak w preliminarzu, że nie będzie wystarczających rezerw albo wskutek nie udostępnienia pracodawcy odpowiednich danych osobowych.
Pozdrawiam, Karolina Niedzielska
Witaj na moim Blogu!
Pokazuję, że kadry i płace można kochać! Pomagam pracodawcom
i pracownikom.
Mam na imię Karolina!
| Regulamin
Polityka prywatności
Obserwuj mnie!
Właścicielka własnej praktyki prawnej, wykładowczyni na uczelniach wyższych oraz czynny szkoleniowiec.
Przenieś do góry
Logowanie
NOWa platforma
Logowanie
Poprzednia platforma
| Regulamin zakupów ratalnych
Logowanie do platformy
Powrót do strony
Kursy video
Angielski w kadrach i płacach
EDYCJA XIX
Start 26-27.07.2025
Specjalista ds. kadr i Płac edycja XIX
Specjalista ds. kadr edycja XIX
Specjalista ds. Płac edycja xIX
Start 20-21.09.2025
InteligEntne biuro z ai program zaawansowany - 17-18.09.2025
Zaliczenie do stażu pracy umów cywilnoprawnych i innych okresów
Zaliczenie do stażu pracy umów cywilnoprawnych i innych okresów w oświacie i samorządzie
Akademia czasu pracy
Akademia zasiłków
9-12.10.2025
21-24.10.2025
Urlop macierzyński i rodzicielski - 30.07.2025
Osoby uprawnione do korzystania z ZFŚS
Rozliczanie nadgodzin - 21.08.2025
Terminy w prawie pracy - 11.09.2025
szkolenia online w czasie rzeczywistym
kursy zawodowe z certyfikatem i zaświadczeniem
Jawność i równość wynagrodzeń – praktyczny przewodnik dla pracodawców po nowej dyrektywie UE
Jawność i równość wynagrodzeń – praktyczny przewodnik dla pracodawców po nowej dyrektywie UE - 05.08.2025
Kierownik działu kadr i płac edycja VII
Start 15.11.2025
EDYCJA VII
Start 15.11.2025
EDYCJA III
KadrY i płace w oświacie
KadrY w oświacie
PŁACE w oświacie - 24.01.2026