kup teraz
3 dni szkoleń kadrowych za 99 zł – pakiet, który musisz mieć przed końcem roku!
Dołącz do wyjątkowego cyklu szkoleń online i uporządkuj wiedzę o umowach o pracę, urlopach oraz kontroli PFRON.
Postanowiłam osobno omówić informację o warunkach zatrudnienia dla osoby zatrudnionej na podstawie art. 15 Prawa oświatowego, ponieważ ich skonstruowanie także może nastręczać wielu problemów w praktyce, wynikających samej konstrukcji zatrudnienia i mieszanego jej charakteru oraz wątpliwości płynących z umiejscowienia tego stosunku pracy w systemie oświatowym.
Dyrektor informuje osobę zatrudnioną z art. 15 PO w postaci papierowej lub elektronicznej o warunkach zatrudnienia. Istnieje możliwość, aby informację przekazać w postaci elektronicznej, jeżeli będą dostępne dla osoby zatrudnionej z możliwością ich wydrukowania oraz przechowywania, a dyrektor zachowa dowód ich przekazania lub otrzymania przez zatrudnionego. Dowód przekazania i otrzymania warunków zatrudnienia przechowuje się w części B akt osobowych niezależnie od tego w jakiej formie została przekazana informacja.
Dyrektor informuje o warunkach zatrudnienia nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy. Oczywiście zakres informacji o warunkach zatrudnienia jest taki sam, tak jak to zostało określone w art. 29 § 3 kp, jednak zmieni się treść tejże informacji z uwagi na podstawę zatrudnienia.
Norma dobowa i tygodniowa jest analogiczna jak w przypadku zatrudnienia na podstawie kodeksu pracy. Wynika to z faktu, że w tym zakresie nie stosujemy art. 42 ust. 1 KN, a ustawa prawo oświatowe nie zawiera w tej materii odpowiednich postanowień. Zatem norma wynosi 8 godzin na dobę, oraz przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy.
Zgodnie z art. 15 ust. 3 PO do osoby zatrudnionej na tej podstawie stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli. Zatem sięgając do analizy KN nie podajemy wymiaru dobowego, a jedynie wymiar tygodniowy, czyli tzw. pensum. Wynika to z faktu, że na gruncie Karty Nauczyciela brak jest odpowiednich regulacji dotyczących ustalania dobowego wymiaru czasu pracy. Natomiast tygodniowy wymiar zajęć wynika z art. 42 ust. 3 KN i wynosi kolejno, 25, 22, 18, 26, 30, 24, 20 h, w zależności od tego gdzie jest zatrudniona osoba.
W związku z tym, że zatrudnienie osoby następuje na zasadach określonych w kodeksie pracy, to będziemy stosować przerwy wynikające z ogólnego prawa pracy. Oczywiście będzie to przerwa z art. 134 kp, przerwa w związku z pracą przed monitorem ekranowym, przerwa do osoby, która przedłożyła orzeczenie o stopniu niepełnosprawności lekkim.
Osobie zatrudnionej z art. 15 PO przysługuje odpoczynek unormowany w kodeksie pracy. Zatem przysługuje jej w każdej dobie prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Natomiast w każdym tygodniu prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku dobowego. Tygodniowy odpoczynek powinien przypadać na niedzielę.
Jeśli chodzi o nadgodziny to jest to dość problematyczna kwestia, ponieważ osoba zatrudniona z art. 15 PO nie jest ani nauczycielem ani pracownikiem samorządowym. Nie będziemy stosować art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych. W Karcie Nauczyciela została uregulowana instytucja godzin ponadwymiarowych i godzin zastępstw doraźnych, jednak nie będziemy mogli ich stosować, ponieważ osoba zatrudniona na podstawie art. 15 PO nie jest nauczycielem, a przepis ten należy interpretować ściśle. Oznacza to, że sięgając do kodeksu pracy praca ponad wymiar, moim zdaniem, powinna być traktowana jako dopełnienie z art. 151 § 5 kp. Natomiast praca ponad normę dobową i tygodniową jako nadgodziny. Tym samym w tym punkcie opiszemy zasady zlecania, rozliczania nadgodzin z kodeksu pracy.
Oczywiście w placówkach feryjnych osoby zatrudnione na podstawie art. 15 PO nie pracują w trybie zmianowym, dlatego też tej informacji nie wykażemy. Natomiast w przypadku innych placówek oświatowych nieferyjnych, np. w przedszkolach jeśli przyjęto tryb pracy zmianowej należy wykazać zasady przechodzenia ze zmiany na zmianę. Przykładowym zapisem może być tutaj poinformowanie o tym, że przejście ze zmiany na zmianę wynika z przedstawionego pracownikowi harmonogramu czasu pracy.
Jeśli osoba zatrudniona z art. 15 PO ma co najmniej dwa miejsca pracy należy poinformować o zasadach dotyczących przemieszczania się pomiędzy tymi miejscami. Nie wykazujemy tutaj zasad dotyczących przemieszczania się w przypadku podróży służbowej, albowiem chodzi o stałe a nie przemijające miejsca wykonywania pracy. Zgodnie ze stanowiskiem Państwowej Inspekcji Pracy w informacji o zasadach przemieszczania się powinna zostać określona kwestia sposobu przemieszczenia się (środek transportu) oraz ponoszenia kosztów związanych z przemieszczaniem się.
Przykładowe postanowienie umieszczone w warunkach zatrudnienia, które stworzyłam w oparciu o definicję „drogi”, elementu konstruktywnego pojęcia wypadku w drodze do pracy lub z pracy zgodnie z art. 57 b ustawy emerytalnej – jest Pan/i zobowiązany/a do przemieszczania się pomiędzy miejscami wykonywania pracy środkami komunikacji publicznej w taki sposób, aby droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Droga przemieszczenia się pomiędzy miejscami wykonywania pracy może zostać przerwana, jeżeli przerwa będzie życiowo lub zawodowo uzasadniona i jej czas nie będzie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, będzie dla pracownika, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza. Koszty przemieszczania się pomiędzy miejscami pracy pokrywa nauczyciel.
W tym punkcie wykazujemy składniki wynagrodzenia, a także świadczenia pieniężne lub rzeczowe przysługują mu na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących i postanowień – oprócz składników wynagrodzenia wskazanych w umowie o pracę. Będą to: wynagrodzenie za przestój, dodatek za pracę w porze nocnej, dodatek za pracę w nadgodzinach, odprawa emerytalno – rentowa, ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy oraz dodatkowe świadczenie wynagrodzenie roczne dla pracowników sfery budżetowej. Mimo, że osoba zatrudniona z art. 15 PO nie jest ani nauczycielem ani pracownikiem samorządowym, jest w rozumieniu ogólnym pracownikiem sektora finansów publicznych.
Osobie zatrudnionej z art. 15 Prawa oświatowego przysługuje urlop wypoczynkowy na zasadzie kodeksu pracy. Wymiar przysługującego urlopu wypoczynkowego wynosi zatem 20 lub 26 dni zgodnie z art. 154 § 1 kp, chyba, że jest to pracownik nabywający prawo do urlopu. W takim wypadku pracownik podejmujący pracę po raz pierwszy, w roku kalendarzowym, w którym podjął pracę, uzyskuje prawo do urlopu z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku kalendarzowym (art. 153 kp).
Osoba zatrudniona na podstawie omawianego przepisu może przedłożyć przy zatrudnieniu albo w jego przebiegu orzeczenie o stopniu niepełnosprawności. Zatem pracownik ten albo będzie nabywać prawo do dodatkowego urlopu albo ten urlop będzie już nabyty. Zgodnie z art. 19 ustawy o rehabilitacji zawodowej osobie zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba ta nabywa po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Urlop ten będzie przysługiwać w pełnym wymiarze, albowiem podstawowy urlop wypoczynkowy jest ustalany na podstawie kodeksu pracy, a nie KN.
Pracownikowi zatrudnionemu z art. 15 PO zgodnie z art. 35 ustawy weteranowi oraz weteranowi poszkodowanemu przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 5 dni w roku kalendarzowym po przedłożeniu ostatecznej decyzji o przyznaniu statusu weterana. Wymiar urlopu dla weterana oraz weterana poszkodowanego zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Niepełny dzień urlopu zaokrągla się w górę do pełnego dnia.
Pracownikowi, w tym także osobie zatrudnionej na podstawie art. 15 PO, posiadającej status działacza opozycji antykomunistycznej bądź osoby represjonowanej ze względów politycznych, przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 5 dni roboczych w roku kalendarzowym.
W tym punkcie opisujemy zasady rozwiązywania stosunku pracy wynikające z kodeksu pracy. Nie uwzględnia się w tym punkcie zasad wygaśnięcia stosunku pracy.
Wymogiem formalnym będzie oczywiście konieczność rozwiązania stosunku pracy w formie pisemnej (art. 15 ust. 2 PO w zw. z art. 30 § 3 kp). W tym wypadku można także wskazać okresy ochronne pracownika. Należy określić także okresy wypowiedzenia oraz jego elementy (art. 15 ust. 2 PO w zw. z art. 30 § 4 kp), w tym także oczywiście wymóg przytoczenia przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie, informację o prawie i terminie odwołania się do sądu (art. 15 ust. 2 PO w zw. z z art. 30 § 4 kp w zw. z art. 264 kp).
Ten punkt należy wykazać w informacji o warunkach zatrudnienia pod warunkiem, że pracodawca włożył na siebie obowiązek szkoleń na podstawie art. 94 (13) kp, o czym świadczy zwrot: „jeżeli pracodawca je zapewnia”. Tym samym nie wykazujemy tutaj szkoleń BHP, ponieważ to nie jest wola pracodawcy, a jego obowiązek wynikający z kodeksu pracy. Nie wymieniamy również urlopu szkoleniowego. Nie ma on charakteru roszczeniowego. Przysługuje na podstawie przepisów prawa pracy jeśli pracownikokreślone wymogi. Analogicznie dotyczy to szkolenia z pierwszej pomocy, ponieważ jest to jeden z dodatkowych obowiązków pracodawcy w zakresie BHP w placówkach oświatowych.
Tutaj wykazujemy jedynie informację czy pracownik zatrudniony z art. 15 PO jest objęty układem zbiorym lub ponadzakładowym układem zbiorowym.
Ten punkt wypełniamy jedynie w przypadku, gdy nie obowiązuje w danej placówce oświatowej regulamin pracy. Termin wypłaty wynagrodzenia w stosunku do osoby zatrudnionej z omawianego przepisy wynika z kodeksu pracy. Zgodnie z art. 85 kp.
W przepisach wewnątrzzakładowych należy określić porę nocną. Pora nocna obejmuje 8 godzin między godzinami 21:00 a 7:00.
Następnie należy poinformować o sposobie potwierdzania i przybycia w pracy. W tym miejscu zawiera się także informację o zasadach usprawiedliwiania nieobecności. W tym celu warto zawsze sięgnąć do rozporządzenia w sprawie nieobecności i wręcz przekopiować jego postanowienia z 1 i 2.
Osoba zatrudniona na podstawie art. 15 PO tak jak każdy pracownik zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o sus podlega obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu w ZUS. W tym miejscu poinformujemy także o Pracowniczych Planach Kapitałowych.
Pozdrawiam, Karolina Niedzielska

Witaj na moim Blogu!
Pokazuję, że kadry i płace można kochać! Pomagam pracodawcom
i pracownikom.
Mam na imię Karolina!
| Regulamin
Polityka prywatności
Obserwuj mnie!
Właścicielka własnej praktyki prawnej, wykładowczyni na uczelniach wyższych oraz czynny szkoleniowiec.
Przenieś do góry
Logowanie
NOWa platforma
Logowanie
Poprzednia platforma
| Regulamin zakupów ratalnych
Logowanie do platformy
Powrót do strony
Zatrudnianie cudzoziemców
10.11.2025-17.11.2025
kursy zawodowe z certyfikatem i zaświadczeniem
Kierownik działu kadr i płac edycja VII
Start 15.11.2025
EDYCJA VII
Start 15.11.2025
EDYCJA III
KadrY i płace w oświacie
KadrY w oświacie
PŁACE w oświacie - 24.01.2026
specjalista ds. kadr, specjalista ds. płac edycja wieczorowa
EDYCJA WIECZOROWA
Pracownik młodociany - co trzeba wiedzieć? - 06.11.2025
Dołącz bezpłatnie - tylko 500 miejsc
Promocyjna oferta
Pakiet szkoleń HIT - 28-30.10.2025
EDYCJA WIECZOROWA
szkolenia
Zaliczenie do stażu pracy umów cywilnoprawnych i innych okresów - skutki dla pracodawców i pracowników - 20.11.2025
Zaliczenie do stażu pracy umów cywilnoprawnych i innych okresów - skutki dla sektora oświaty - 25.11.2025
Staż pracy z uwzględnieniem zmian dotyczących zaliczania umów cywilnoprawnych i innych okresów - kompleksowe szkolenie - 26.11.2025
Skutki płacowe zmian w ustalaniu stażu pracy - ustalanie dodatku stażowego, nagrody jubileuszowej i odpraw dla pracowników oświaty i samorządu - 27.11.2025