Wczasy pod gruszą to nienazwane świadczenie wypłacane przez pracodawców, u których tworzy się i prowadzi Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. Bardzo często zadbane jest pytanie: czy każdy pracodawca ma obowiązek wypłacać dofinansowanie do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie, czyli tzw. wczasy pod gruszą? Odpowiedź nie jest ani twierdząca ani przecząca, albowiem wynika to nie z woli pracodawcy, a z obowiązku wprowadzenia ZFŚS. Tym samym świadczenie to istnieje w sytuacji funkcjonowania ZFŚS. Bez uprzedniego wprowadzenia u pracodawcy ZFŚS nie ma możliwości prawnej, by wypłacić wczasy pod gruszą, a nawet jeśli takie świadczenie zostałoby wprowadzone nie korzystało by z preferencji składkowej i podatkowej.
W niniejszym wpisie omówię zasady dopłaty do wypoczynku osób uprawnionych z pominięciem dzieci i młodzieży.
Zobacz koniecznie mój wpis dotyczący zasad wprowadzania ZFŚS.
Należy bezwględnie pamiętać o tym, że wczasy pod gruszą to nie jest to samo świadczenie co świadczenie urlopowe.
Po pierwsze wczasy pod gruszą to rodzaj świadczenia wypłacanego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W związku z tym nie stanowią one w rozumieniu prawa podatkowego przychodu ze stosunku pracy, a więc są nieopodatkowane do pewnego limitu (jest to limit 1000 zł, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wysokość wypłaty z ZFŚS w postaci wczasów pod gruszą jest niezależna od wysokości odpisu podstawowego. No i oczywiście są nieoskładkowane bez względu na wysokość pomocy otrzymanej z ZFŚS (§ 2 ust. 1 pkt 19 Rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 728).
No i najważniejsze, czy można powiązać możliwość uzyskania wczasów pod gruszą od ilości wykorzystanego urlopu wypoczynkowego? Bardzo często pracodawcy w regulaminie ZFŚS właśnie wpisują takie postanowienie. Uważam, że jest ono błędne i nie można wiązać wypłat, dopłat lub innych świadczeń finansowanych z ZFŚS z innymi kryteriami aniżeli kryterium socjalne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ZFŚS przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu. Ilość dni wykorzystanego przez pracownika urlopu nie jest ani sytuacją życiową, ani bytową, ani materialną, a więc nie mieści się w kryterium socjalnym, a tylko je można stosować. Ponadto należy zwrócić uwagę na to, że dostęp do ZFŚS nie może być pracownikom (osobom uprawnionym) w żaden sposób ograniczany. Każdy uprawniony ma prawo korzystać z ZFŚS. A wprowadzanie warunku uprzedniego skorzystania z urlopu wypoczynkowego jako kryterium rozdzielnictwa świadczeń z ZFŚS powoduje, że z wczasów pod gruszą nie skorzystają osoby nowo zatrudnione, dla których jest to pierwsza w życiu prawa, albowiem one dopiero nabywają prawo do urlopu wypoczynkowego. Najprawdopodobniej nie skorzystają z wczasów pod gruszą także osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze etatu, bo utopijną myślą jest to, że niepełnoetatowiec będzie na wypoczynku 14 dni. Co więcej niektórzy pracodawcy przewidują możliwość skorzystania z wczasów pod gruszą innym uprawnionym do korzystania z ZFŚS (art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS), np. emerytom, rencistom, uzależniając uprzednie skorzystanie z urlopu wypoczynkowego, co jest po prostu sprzeczne. Ponadto wczasy pod gruszą nie mają charakteru roszczeniowego jak świadczenie urlopowe.
Jakie są stanowiska urzędowe, wyroki, a także przedstawicieli doktryny w zakresie konieczności wykorzystania urlopu wypoczynkowego w taki sposób, aby wypoczynek przypadał na 14 dni kalendarzowych?
Bardzo częstym pytaniem, które pojawia się w kontekście dofinansowania do wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie jest to czy mogą z tego świadczenia korzystać także inni uprawnieni. Bądź w drugą stronę czy można wkluczyć określoną grupę z możliwości ubiegania się z określonego rodzaju dopłat, dofinansowań lub wypłat. Dla przypomnienia zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o zfśs osobami uprawnionymi są do korzystania z Funduszu są pracownicy i ich rodziny, emeryci i renciści – byli pracownicy i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie zfśs. Tym samym emerytów i rencistów w ogóle nie można wykluczyć z prawa korzystania z ZFŚS, nawet pomimo, że na te osoby nie dokonuje się odpisu podstawowego.
Niemniej jednak istnieje możliwość, aby emeryci i renciści nie byli uprawnieni do korzystania z wczasów pod gruszą. Takie postanowienia winny wynikać wprost z regulaminu ZFŚS. Jednak wykluczenie tej grupy uprawnionych z korzystania z określonego rodzaju dofinansowania nie może odbywać się poprzez wprowadzenia kryteriów pozasocjalnych, czyli na przykład ilości wykorzystanego urlopu wypoczynkowego.
Pamiętaj, że nie można wykluczyć emerytów i rencistów z grona uprawnionych do korzystania z ZFŚS, albowiem ich uprawnienie jest zagwarantowane na poziomie ustawowym. Można jedynie wykluczyć emerytów i rencistów z możliwości korzystania z określonego rodzaju dopłat, dofinansowań lub wypłat. |
Tak jak już wspomniałam wielokrotnie, wczasy pod gruszą nie mogą być uzależnione od ilości wykorzystanych dni urlopu wypoczynkowego, co za tym idzie z tego dofinansowania mogą skorzystać także osoby będące na urlopach: macierzyńskim, rodzicielskim, ojcowskim, wychowawczym, a także bezpłatnym.
Należy także pamietać, że prawo do korzystania ze świadczeń przewidzianych w ZFŚS nie może być także ograniczone stażem pracy (ogólnym i/lub zakładowym), rodzajem umowy o pracę, a także wymiarem etatu. Z uprawnienia tego nie są wyłączeni także pracownicy tymczasowi.
W związku z tym, że dofinansowania wczasów pod gruszą nie powinno się uzależniać od kryteria∑ pozasocjalnych pojawia się pytanie i zarazem wątpliwość w materii jak udokumentować kwestię wypoczynku zorganizowanego we własnym zakresie?
W takim wypadku istnieje możliwość wprowadzenia do treści obowiązującego u danego pracodawcy regulaminu ZFŚS konieczności udokumentowania wypoczynku zorganizowanego na własną rękę, np. poprzez przedstawienie faktur wystawionych przez organizatora turystyki, który w swoim PKD ma wpisany odpowiedni kod działalności turystycznej. Tutaj w literaturze przedmiotu przestawia się także pogląd, że organizatorem wypoczynku nie musi być profesjonalny podmiot występujący w obrocie gospodarczym jako osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz świadczenie urlopowe z uwzględnieniem prawa podatkowego i prawa ubezpieczeń społecznych, Gdańsk 2021, s. 116). Może być to także stowarzyszenie, fundacja, kościół, związek wyznaniowy, organizacje charytatywne, gospodarstwa agroturystyczne.
W związku z tym, że świadczenia z ZFŚS nie są świadczeniami roszczeniowymi, w celu wypłaty wczasów po grusza uprawniony winien złożyć wniosek, co nie jest gwarantem przyznania i wypłaty dofinansowania, albowiem należy wylegitymować się sytuacją życiową, rodzinną i materialną zgodnie z treścią regulaminu zfśs, stworzonego w oparciu o art. 8 ust. 1 a ustawy o zfśs (udostępnienie pracodawcy danych osobowych osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu, w celu przyznania ulgowej usługi i świadczenia oraz dopłaty z Funduszu i ustalenia ich wysokości, następuje w formie oświadczenia. Pracodawca może żądać udokumentowania danych osobowych w zakresie niezbędnym do ich potwierdzenia. Potwierdzenie może odbywać się w szczególności na podstawie oświadczeń i zaświadczeń o sytuacji życiowej (w tym zdrowotnej), rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu).Jednak należy pamiętać, ż istnieje możliwość nie uzyskania dofinansowania, np. wskutek braku środków na rachunku ZFŚS, wskutek rozdzielania środków tak w preliminarzu, że nie będzie wystarczających rezerw albo wskutek nie udostępnienia pracodawcy odpowiednich danych osobowych.
Koniecznie przeczytaj także mój wpis dotyczący świadczenia urlopowego dla nauczycieli
Pozdrawiam, Karolina Niedzielska
Witaj na moim Blogu!
Pokazuję, że kadry i płace można kochać! Pomagam pracodawcom
i pracownikom.
Mam na imię Karolina!
| Regulamin
Polityka prywatności
Obserwuj mnie!
Właścicielka własnej praktyki prawnej, wykładowczyni na uczelniach wyższych oraz czynny szkoleniowiec.
Przenieś do góry
Logowanie
NOWa platforma
Logowanie
Poprzednia platforma
| Regulamin zakupów ratalnych
Logowanie do platformy
Powrót do strony
Poprzednia platforma
EDYCJA XVIII
Specjalista ds. kadr i płac edycja xviiI
Start 07-08.12.2024
EDYCJA XVIII
Specjalista ds. kadr edycja xviiI
Start 29-30.03.2025
Specjalista ds. Płac edycja xviiI
Start 08-09.03.2025
Kierownik działu kadr i płac
EDYCJA VI
EDYCJA II
kurs kadry i płace w oświacie edycja II
Start 25-26.01.2025
kurs kadr w oświacie Edycja II
Start 15-16.03.2025
kurs Płace w oświacie edycja II
Uprawnienia pracownicze kobiety w ciąży
Kursy video
Sygnaliści - nowe obowiązki pracodawców
Zlecanie i rozliczanie nadgodzin
Jak prawidłowo zatrudniać
i zwalniać pracowników?
Sporządzanie świadectwa pracy
Wypowiedzenie i porozumienie zmieniające
PROMOCJA
Planowanie i rozliczanie czasu pracy - 10-11.12.2024
Zmiany w zasiłkach - 6.12.2024
Deklaracje podatkowe PIT płatnika za 2024 rok - 13.12.2024